Kapak

Toplu Ulaşım Maceramız Nasıl Başladı?

İstanbul’un alametifarikası hâline gelen ulaşım, şehir insanının her gün hemhal olduğu çetrefilli ve bir o kadar da şikayet ettiği bir mesele. Fakat ekserinin hayıflandığı yoğun trafik bile bu aziz şehrin güzelliğine gölge düşürememekte. Günümüz ulaşım vasıtaları ve sorunlarını düşündüğümüzde ise geçmişteki ahval gelir zihinlerimize. Bu sorularla alanının uzmanı Akın Kurtoğlu’nun kapısını çaldık ve geçmiş zamanların İstanbul’unda tarihî bir seyrüsefere çıktık. Siz de bu satırları okurken kendinizi eski bir vasıtanın arka koltuğunda oturur hayal edin ve arkanıza yaslanın. İyi yolculuklar…

Osmanlı’daki ilk toplu taşıma araçları nelerdi hocam?

Biliyorsunuz günümüzde olduğu gibi geçmişte de birçok yenilik İstanbul’da başladı. Bu kadim şehirde yolcuların toplu taşıma araçlarıyla nakledilmesi zannedildiği gibi karayoluyla değil, 19. asrın ilk yarısında denizyoluyla başlamaktadır. Önceleri kayıklarla, peremelerle ve çektirilerle başlayan bu deniz taşımacılığı, 1828 yılında ilk gemimizin Tersane-i âmire tarafından yurtdışından getirtilmesiyle pratiğe aktarılır. İstinye-Köprü arasında çalışmaya başlayan ilk gemimizin asıl adı “Swift”, İdare’nin verdiği adıyla “Sür’at”, İstanbulluların yakıştırdıkları ad ise bacasından saldığı dumanlardan dolayı “Buğu”dur. Buhar makineli ve yandan çarklı Buğu, sabahları İstinye’den kalkar, yolcularını toplaya toplaya Köprü’ye gelir. Akşam da Köprü’den Boğaz’a doğru hareket eder ve gece boyu İstinye’de bağlar. Bu girişimin ardından yeni gemiler alınır ve gemi sayısı artmaya başlar. Çeşitli idareler kurulur; Seyr-ü Sefain, Şirket-i Hayriye vs… 1851 yılında altı tane vapurla başlayan Şirket-i Hayriye’nin, zaman içerisinde şehrin en büyük deniz işletmesi konumuna yükselip altın dönemini yaşaması, 20. yüzyılın ilk demlerine rastlar. Filosunda en çok gemiye ulaşılan, deniz hatlarında doruğa çıkılan yıllar…

Yazının devamını Yedikıta Dergisi 107. sayısından (Temmuz 2017) okuyabilirsiniz.

Akın Kurtoğlu

Recent Posts

Romalılarla İlk Mücadele Mûte

Orduya katılanlarla, tayin edilen kumadanlarla, savaş için kat edilen mesafeyle, karşılaşılan düşmanın büyüklüğüyle, dönüş yoluyla…

4 hafta ago

Savaşın Kalbinde Sahabenin Yolunda Mûte

Size bir yerden bahsedeyim. Dünya haritasında küçük bir nokta, ancak İslâm tarihindeki yeri devasa bir…

4 hafta ago

Geylanî Neslinden Miras Arpacılar Camii

Eminönü’nde inşa edilen ve bir Ni’me’l- Ceyş hatırası olan Arpacılar Camii, 571 yıldır ayakta. Akşemseddin…

4 hafta ago

En Kalabalık Müslüman Ülkesi Endonezya

Dünyanın en kalabalık Müslüman nüfusuna sahip olan Endonezya, yeraltı-yerüstü zenginlikleri ve bulunduğu stratejik konumu nedeniyle,…

4 hafta ago

Sebüktegin’den Sultan Gazneli Mahmud’a Baba Nasihati

“Ey oğul! Allah’tan kork, takva sahibi ol! Halkın malına mülküne el uzatanları affetme!” “Sana söylediğim…

4 hafta ago

1 Nolu Üsküdar-Kısıklı Tramvayında

Hayal edin! 1950’lerin başında Kısıklı’dan bindiniz tramvaya… Yolculuğunuz, Üsküdar Meydan’a. O hafif eğimli tatlı rampadan…

4 hafta ago