1850’li yılların başında Batı’da kullanılmaya başlayan tramvaylar şehir içi yolcu taşımacılığına önemli kolaylıklar getirmesi sebebiyle Osmanlı Devleti’nde de ilgi görmüş ve 1871 yılında sokaklarda görülmeye başlamıştı. Atlı tramvaylar Osmanlı İstanbul’unda açılan çeşitli hatlarda Balkan savaşlarına kadar işleyecek, sonra da günümüze kadar ulaşan elektrikli tramvayların devri başlayacaktır…
Tramvayla ilk yolcu taşımacılığı 1832’de Amerika Birleşik Devletleri’nde, New York ile Haarlem arasında gerçekleştirildi. Ancak bu tecrübe fazla başarılı olamadı. 1852’de Amerika’da (Broadway), 1855’te Fransa’da (Paris) örnekleri görülen atlı tramvaylar giderek diğer Avrupa şehirlerinde de kullanılmaya başlandı. Bu bağlamda, 1860’da Birkenhead (İngiltere), 1862’de Cenevre ve Londra, 1863’de Kopenhag ve Peşte, 1865’te Berlin ve Viyana, 1866’da La Haye, 1869’da Brüksel ve Liverpool şehirlerinde atlı tramvaylar hayata geçirildi. Bu şehirlerde başlangıçta kısa mesafelerde işleyen atlı tramvaylar zamanla şehir içlerinde yaygınlaşmış ve diğer Avrupa şehirlerinde de kullanılmaya başlanmıştır ki bu şehirlerden biri de İstanbul olacaktır.
Yazının devamını Yedikıta Dergisi 52. sayısından (Aralık 2012) okuyabilirsiniz.
Tasavvufun derinliklerinde yoğrulmuş, ilim ve hikmetle mücehhez velî ve Peygamber neslinden olan Emir Sultan Hazretleri’nin,…
Bir zamanlar Osmanlı’nın sanayi hamlelerinden biri olarak kurulan ve yıllarca Eyüpsultan’ın silüetinde mütevazı duruşuyla varlığını…
Yüzyıllar boyunca nice padişahlar, nice vezirler; camilerde zafer öncesi ellerini kaldırıp dua etmiş, cemaatle aynı…
Nadarlar, dünya fotoğrafçılığının seyrine damga vuran bir aile. Paul Nadar da fotoğrafçı babanın fotoğrafçı oğlu.…
Bu makalemizde Ârif Hikmet’in hem sanat anlayışına hem de Hatt-ı Sünbülî’nin tasavvufî estetiğine göz atıyoruz…
İslâm’da kadın, yalnızca bir birey değil; rahmetin, şefkatin ve faziletin timsalidir. Cahiliye devrinin karanlığını vahyin…