1850’li yılların başında Batı’da kullanılmaya başlayan tramvaylar şehir içi yolcu taşımacılığına önemli kolaylıklar getirmesi sebebiyle Osmanlı Devleti’nde de ilgi görmüş ve 1871 yılında sokaklarda görülmeye başlamıştı. Atlı tramvaylar Osmanlı İstanbul’unda açılan çeşitli hatlarda Balkan savaşlarına kadar işleyecek, sonra da günümüze kadar ulaşan elektrikli tramvayların devri başlayacaktır…
Tramvayla ilk yolcu taşımacılığı 1832’de Amerika Birleşik Devletleri’nde, New York ile Haarlem arasında gerçekleştirildi. Ancak bu tecrübe fazla başarılı olamadı. 1852’de Amerika’da (Broadway), 1855’te Fransa’da (Paris) örnekleri görülen atlı tramvaylar giderek diğer Avrupa şehirlerinde de kullanılmaya başlandı. Bu bağlamda, 1860’da Birkenhead (İngiltere), 1862’de Cenevre ve Londra, 1863’de Kopenhag ve Peşte, 1865’te Berlin ve Viyana, 1866’da La Haye, 1869’da Brüksel ve Liverpool şehirlerinde atlı tramvaylar hayata geçirildi. Bu şehirlerde başlangıçta kısa mesafelerde işleyen atlı tramvaylar zamanla şehir içlerinde yaygınlaşmış ve diğer Avrupa şehirlerinde de kullanılmaya başlanmıştır ki bu şehirlerden biri de İstanbul olacaktır.
Yazının devamını Yedikıta Dergisi 52. sayısından (Aralık 2012) okuyabilirsiniz.
Selçuklu sultanlarının Haremeyn’e olan bağlılıkları ve İslâm ümmetine hizmet etme arzusu, her şeyin üzerinde olmuştur.…
Çanakkale’de bir yanda düşmanla göğüs göğüse çarpışılırken, diğer yanda yakıcı sıcak, toz bulutları, sinekler ve…
Bir fotoğraf karesinin arkasında yer alan ifadeler, sadece bir fotoğrafı değil, o ânın içindeki bütün…
Tarihin en kudretli hükümdarlarından biri olan Sultan Süleyman Han’ın uzun ve zaferlerle dolu saltanatı, kudretinin…
Selçuklu döneminde sultanlarla birlikte vezirler ve önde gelen devlet adamları da mukaddes beldelere hizmet etmeyi…
Hac emîrliği, Abbasîler ve Selçuklular devrinde güvenliğin ötesinde siyasî ve dinî otoritenin de sembolü olmuştur.…