Fransız mühendis Henri Gavand’ın girişimleri neticesinde 1875 tarihinde hizmete giren bizim ilk, dünyanın ise ikinci metrosu Tünel’den bahseden birçok eserde, Şeyhülislam’ın bu tür bir yer altı arabasına insanların binmesini yasakladığından, bu yüzden de uzun süre tünel’de hayvanların taşındığı iddialarından söz edilmektedir. hâlbuki tünel açıldığı ilk günden itibaren rağbet görmüştü…
1869 yılını İstanbul’un şehir içi ulaşımında bir dönüm noktası saymak gerekmektedir. Çünkü bu tarihte kısaca 3T olarak vasıflandırabileceğimiz şehir içi kara ulaşımının üç önemli unsuru için imtiyaz verilmiş ve bunların mukaveleleri de aynı yıl imzalanmıştır. Bu 3T’lerden birincisi Tren, ikincisi Tramvay, üçüncüsü ise Tünel’dir. Her üçünün çağrıştırdığı mana, ulaşımdaki modernleşme ve süratlenme sürecinin dünyadaki gelişmelere paralel olarak İstanbul’da da uygulamaya konulmasıdır.
Bir Metro Türü Olarak Tünel’e İmtiyaz Verilmesi
Eugene-Henri Gavand adlı bir Fransız mühendis 1867’de seyahat için İstanbul’a gelmiş ve insanların Galata’dan Beyoğlu’na çıkmak veya Beyoğlu’ndan Galata’ya inmek için çok dik ve bakımsız olan Yüksekkaldırım’dan geçmek mecburiyetinde kaldıklarını gözlemlemiştir.
Yazının devamını Yedikıta Dergisi Haziran (70. Sayı 2014) sayısından okuyabilirsiniz.
Orduya katılanlarla, tayin edilen kumadanlarla, savaş için kat edilen mesafeyle, karşılaşılan düşmanın büyüklüğüyle, dönüş yoluyla…
Size bir yerden bahsedeyim. Dünya haritasında küçük bir nokta, ancak İslâm tarihindeki yeri devasa bir…
Eminönü’nde inşa edilen ve bir Ni’me’l- Ceyş hatırası olan Arpacılar Camii, 571 yıldır ayakta. Akşemseddin…
Dünyanın en kalabalık Müslüman nüfusuna sahip olan Endonezya, yeraltı-yerüstü zenginlikleri ve bulunduğu stratejik konumu nedeniyle,…
“Ey oğul! Allah’tan kork, takva sahibi ol! Halkın malına mülküne el uzatanları affetme!” “Sana söylediğim…
Hayal edin! 1950’lerin başında Kısıklı’dan bindiniz tramvaya… Yolculuğunuz, Üsküdar Meydan’a. O hafif eğimli tatlı rampadan…