Tam Size Göre Bir Rota Bir Günde Kütahya

Keşfedilmeyi bekleyen sakin bir şehir Kütahya. Bünyesinde, Germiyanoğullarından Osmanlı’ya yüzlerce eser barındırıyor. Hepsini bir çırpıda görmek mümkün değil. Kütahya’yı keşfetmek, şehrin güzelliklerini görmek istiyorsanız ve bunun için vaktiniz kısıtlı ise, istifade edebileceğiniz tam size göre bir rota oluşturduk. Keyifli okumalar ve gezmeler dileriz…

Hisarbey (Saray) Camii

1487 tarihli cami, Germiyanoğlu İkinci Yakup Bey’in subaşılarından Hisar Bey’in oğlu, Mustafa Bey tarafından yaptırılmış. Osmanlılar devrinde, Anadolu Beylerbeyi’nin ikametgâhı olan paşa sarayına çok yakın olduğundan mâbed, zamanla “Saray” ismiyle anılır olmuş.

Hisarbey Camii, ahşap ve çini işçiliğinin bir arada temaşa edilebileceği güzel örneklerdendir. Orijinalliğini koruyan mermer mihrap ve taş minber üzerinde, inşa günlerinden kalma çinileri görmek mümkün. Merdivenle ulaşılan ahşap mahfil de kendine has bir güzelliğe sahip.

Kanuni Sultan Süleyman’ın Zigetvar Seferi (1566) esnasında, oğullarından (İkinci) Selim Han Kütahya’da sancak beyi idi. Babasının vefat haberi gelince, yolda karşılaştığı Saray Camii hatibi Feyzullah Efendi’ye, “Babam hüdâvendigârın rahmet-i rahmâna gittikleri haberi geldi. Hutbe-i şerifte bizim namımıza dua eyleyip cemâat-i müslimîne bildiresiz.” demiş. Binaenaleyh, Sultan İkinci Selim’in sultanlığı ve halifeliği adına hutbe, ilk defa burada okunmuş.

Yıldırım Bayezid (Ulu) Camii

İnşasını, Yıldırım Bayezid Han başlatsa da ömrü vefa etmeyip tamamlamak, oğullarından Musa Çelebi’ye nasip olmuş (1410). Bu ilk yapının ahşap direkli olduğunu yazar Evliya Çelebi. Minaresi, 1554’te eklenmiş ve Mimar Sinan’ın eli dokunmuş. Son olarak İkinci Abdülhamid Han tarafından baştan aşağı yeniletilerek bugünkü görünümüne kavuşmuş.

Kesme taştan inşa edilmiş dikdörtgen şeklindeki caminin, harim kısmı (iç mekân) oldukça ferah. Şirin müezzin mahfili ayrı güzel, altındaki zarif fıskiyeli havuz ayrı. Kütahya Ulu Camii, hem dış görünüşüyle hem içerideki havuzuyla hem de duvarlara nakşedilmiş büyük ebatlı hatlarıyla, Bursa Ulu Camii’ni hatırlatıyor.

KÜTAHYA FOTOĞRAF ALBÜMÜ

Kapak dosyasının tamamını Yedikıta Dergisi 193. sayısı (Eylül 2024) okuyabilirsiniz.

Arif Ziya Ardıç

Recent Posts

Buhara’dan Bursa’ya Uzanan Gönül Köprüsü Emir Sultan Hazretleri

Tasavvufun derinliklerinde yoğrulmuş, ilim ve hikmetle mücehhez velî ve Peygamber neslinden olan Emir Sultan Hazretleri’nin,…

2 hafta ago

Osmanlı’nın Sanayi Mirası Feshane Bugün Sanat Kültür Merkezi

Bir zamanlar Osmanlı’nın sanayi hamlelerinden biri olarak kurulan ve yıllarca Eyüpsultan’ın silüetinde mütevazı duruşuyla varlığını…

2 hafta ago

İbadet Tahtı Hünkâr Mahfili

Yüzyıllar boyunca nice padişahlar, nice vezirler; camilerde zafer öncesi ellerini kaldırıp dua etmiş, cemaatle aynı…

2 hafta ago

Doğu’yu Fotoğraflayan Batılı Paul Nadar

Nadarlar, dünya fotoğrafçılığının seyrine damga vuran bir aile. Paul Nadar da fotoğrafçı babanın fotoğrafçı oğlu.…

2 hafta ago

Hattat Ârif Hikmet Bey ve Hatt-ı Sünbülî’nin İzinde

Bu makalemizde Ârif Hikmet’in hem sanat anlayışına hem de Hatt-ı Sünbülî’nin tasavvufî estetiğine göz atıyoruz…

2 hafta ago

Aziz Emanet Kadın

İslâm’da kadın, yalnızca bir birey değil; rahmetin, şefkatin ve faziletin timsalidir. Cahiliye devrinin karanlığını vahyin…

2 hafta ago