Osmanlı hat sanatının en önemli temsilcilerinden birisi Mustafa Râkım Efendi’dir. 19. asrın bu kudretli sanatkârının mezartaşı, çeşme, mektep ve türbe kitabeleri yanında, müze ve kütüphanelerde, özel koleksiyonlarda birçok eseri bulunmaktadır. Şu kadar var ki; Râkım Efendi’nin Topkapı Sarayı Müzesi binalarında ve koleksiyonlarında bulunan yazıları ayrı bir önem taşımaktadır…
Türk hat sanatı tarihinin önemli isimlerinden olan Mustafa Râkım Efendi, 1758 yılında Ordu iline bağlı Ünye ilçesinde dünyaya geldi. Babası tarafından ilim tahsili için, İstanbul’a gönderildi. Mustafa Râkım Efendi, İstanbul’da ilim tahsili yanında, ağabeyi hattat İsmâil Zühdî’den yazı meşketti. Küçük yaşında, sülüs ve nesih yazıdan icâzetname aldı.
Devrin hattatlarından Üçüncü Derviş Ali’den de yazı meşketti. Bu arada ilmî tahsilini de tamamlayarak, ilmiye icâzetnâmesini aldı.Devrin ileri gelenleriyle münasebet kurarak, onların çocuklarına ders verdi. Sultan Üçüncü Selim’in bir portresini yaptı ve padişah tarafından beğenilince kendisine müderrislik pâyesi verildi. Mustafa Râkım Efendi, tuğrakeş ve sikke ressamı olarak çe-şitli pâyelerle taltif edilmiştir.
Hayatının sonlarına doğru felç geçiren Mustafa Râkım Efendi nihayet, 15 Şaban 1241 (25 Mart 1826) Cumartesi günü vefat etmiştir. Vasiyeti üzerine Fatih-Karagümrük’te Vasat Atik Ali Paşa Camii’nin yanındaki arsaya defnedilmiştir. Sonradan, mezarının üzerine bir türbe ve yanına da medrese inşa olunmuştur.
Yazının devamını Yedikıta Dergisi Şubat (30. Sayı 2011) sayısından okuyabilirsiniz.
Tasavvufun derinliklerinde yoğrulmuş, ilim ve hikmetle mücehhez velî ve Peygamber neslinden olan Emir Sultan Hazretleri’nin,…
Bir zamanlar Osmanlı’nın sanayi hamlelerinden biri olarak kurulan ve yıllarca Eyüpsultan’ın silüetinde mütevazı duruşuyla varlığını…
Yüzyıllar boyunca nice padişahlar, nice vezirler; camilerde zafer öncesi ellerini kaldırıp dua etmiş, cemaatle aynı…
Nadarlar, dünya fotoğrafçılığının seyrine damga vuran bir aile. Paul Nadar da fotoğrafçı babanın fotoğrafçı oğlu.…
Bu makalemizde Ârif Hikmet’in hem sanat anlayışına hem de Hatt-ı Sünbülî’nin tasavvufî estetiğine göz atıyoruz…
İslâm’da kadın, yalnızca bir birey değil; rahmetin, şefkatin ve faziletin timsalidir. Cahiliye devrinin karanlığını vahyin…