Fransız mühendis Henri Gavand’ın girişimleri neticesinde 1875 tarihinde hizmete giren bizim ilk, dünyanın ise ikinci metrosu Tünel’den bahseden birçok eserde, Şeyhülislam’ın bu tür bir yer altı arabasına insanların binmesini yasakladığından, bu yüzden de uzun süre tünel’de hayvanların taşındığı iddialarından söz edilmektedir. hâlbuki tünel açıldığı ilk günden itibaren rağbet görmüştü…
1869 yılını İstanbul’un şehir içi ulaşımında bir dönüm noktası saymak gerekmektedir. Çünkü bu tarihte kısaca 3T olarak vasıflandırabileceğimiz şehir içi kara ulaşımının üç önemli unsuru için imtiyaz verilmiş ve bunların mukaveleleri de aynı yıl imzalanmıştır. Bu 3T’lerden birincisi Tren, ikincisi Tramvay, üçüncüsü ise Tünel’dir. Her üçünün çağrıştırdığı mana, ulaşımdaki modernleşme ve süratlenme sürecinin dünyadaki gelişmelere paralel olarak İstanbul’da da uygulamaya konulmasıdır.
Bir Metro Türü Olarak Tünel’e İmtiyaz Verilmesi
Eugene-Henri Gavand adlı bir Fransız mühendis 1867’de seyahat için İstanbul’a gelmiş ve insanların Galata’dan Beyoğlu’na çıkmak veya Beyoğlu’ndan Galata’ya inmek için çok dik ve bakımsız olan Yüksekkaldırım’dan geçmek mecburiyetinde kaldıklarını gözlemlemiştir.
Yazının devamını Yedikıta Dergisi Haziran (70. Sayı 2014) sayısından okuyabilirsiniz.
Birinci Dünya Savaşı, insanlık tarihinin gördüğü en kanlı savaşlardan birisiydi. Osmanlı Devleti’ni parçalama savaşı da…
Panoramik gösterimin mucidi ve patent sahibi Robert Barker ile küçüklüğünden beri panorama resimleri yapan oğlu…
Bundan 32 yıl önce, Sinop’un balıkçı kasabası Gerze’yi, sevimli bir misafir ziyaret etmişti. Kendini çok…
Türk kahvesi, sadece lezzetli bir içecek olmanın ötesinde, 500 yıl aşkın bir geçmişe sahip, köklü…
Salih kimselerin sohbetinde bulunmanın ve onlarla hemhâl olmanın, gönüllere ferahlık ve huzur verdiği, defaatle söylenmiştir.…
Osmanlı Devleti'nin bu kıymetli okulu Enderun'u infografik formatında sizlerle!