Fransız mühendis Henri Gavand’ın girişimleri neticesinde 1875 tarihinde hizmete giren bizim ilk, dünyanın ise ikinci metrosu Tünel’den bahseden birçok eserde, Şeyhülislam’ın bu tür bir yer altı arabasına insanların binmesini yasakladığından, bu yüzden de uzun süre tünel’de hayvanların taşındığı iddialarından söz edilmektedir. hâlbuki tünel açıldığı ilk günden itibaren rağbet görmüştü…
1869 yılını İstanbul’un şehir içi ulaşımında bir dönüm noktası saymak gerekmektedir. Çünkü bu tarihte kısaca 3T olarak vasıflandırabileceğimiz şehir içi kara ulaşımının üç önemli unsuru için imtiyaz verilmiş ve bunların mukaveleleri de aynı yıl imzalanmıştır. Bu 3T’lerden birincisi Tren, ikincisi Tramvay, üçüncüsü ise Tünel’dir. Her üçünün çağrıştırdığı mana, ulaşımdaki modernleşme ve süratlenme sürecinin dünyadaki gelişmelere paralel olarak İstanbul’da da uygulamaya konulmasıdır.
Bir Metro Türü Olarak Tünel’e İmtiyaz Verilmesi
Eugene-Henri Gavand adlı bir Fransız mühendis 1867’de seyahat için İstanbul’a gelmiş ve insanların Galata’dan Beyoğlu’na çıkmak veya Beyoğlu’ndan Galata’ya inmek için çok dik ve bakımsız olan Yüksekkaldırım’dan geçmek mecburiyetinde kaldıklarını gözlemlemiştir.
Yazının devamını Yedikıta Dergisi Haziran (70. Sayı 2014) sayısından okuyabilirsiniz.
Tasavvufun derinliklerinde yoğrulmuş, ilim ve hikmetle mücehhez velî ve Peygamber neslinden olan Emir Sultan Hazretleri’nin,…
Bir zamanlar Osmanlı’nın sanayi hamlelerinden biri olarak kurulan ve yıllarca Eyüpsultan’ın silüetinde mütevazı duruşuyla varlığını…
Yüzyıllar boyunca nice padişahlar, nice vezirler; camilerde zafer öncesi ellerini kaldırıp dua etmiş, cemaatle aynı…
Nadarlar, dünya fotoğrafçılığının seyrine damga vuran bir aile. Paul Nadar da fotoğrafçı babanın fotoğrafçı oğlu.…
Bu makalemizde Ârif Hikmet’in hem sanat anlayışına hem de Hatt-ı Sünbülî’nin tasavvufî estetiğine göz atıyoruz…
İslâm’da kadın, yalnızca bir birey değil; rahmetin, şefkatin ve faziletin timsalidir. Cahiliye devrinin karanlığını vahyin…