Yazı Sanatının Elsiz Ve Ayaksız Ustaları

Aynı yıllarda yaşayan, biri İstanbul’da diğeri Avrupa’da icra-i sanat eyleyen iki sanatkâr vardı. İsimleri Bîdest ü Bîpâ Mehmed Efendi ve Nürnbergli Matthias Buchinger idi. İki sanatkârın ortak özelliği, engelli olmalarıydı. Her ikisinin de elleri ve ayakları yoktu ancak eserleri oldukça dikkat çekiciydi…

Bîdest ü Bîpâ Mehmed Efendi

Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi’nde, G.Y. 321 numaralı yazı albümünün içinde bir hat eseri muhafaza edilmektedir. Sülüs ve nesih hatlarıyla yazılmış bu eserde, ahlâkını güzelleştirenlerin kavuşacağı nimetlerden bahseden bir hadis-i şerif kaleme alınmıştır. Sanat yönünden birinci kalitede eser olmamasına rağmen, kütüphanede bulunan binlerce nadide eser arasında özel bir yeri vardır. Zira el ve ayakları olmayan bir sanatkâr tarafından yazılmıştır. Eserin sahibi Bîdest ü Bîpâ Mehmed Efendi’dir. Bîdest, elsiz; bîpâ, ayaksız demektir.

Ayaksız olmak elbette yazmaya engel değildir ancak elleri bulunmayan bir kimse, kalemi iki bileği arasında tutup nasıl yazabilir?

Günümüzde ağzı veya ayak parmakları ile fırça tutarak yazı yazan, resim yapanlar olsa da kullandıkları malzemeler, içine mürekkep konan hokka ve mürekkebe batırılan kamış kaleme benzemez. Zira kamış kalemi, mürekkep hokkasına sık sık batırmak lazım gelmektedir. Ayrıca harflerin güzelliğini sağlayan incelik ve kalınlıkların, kalemin elde tutuluş şekline göre çıktığını da gözden kaçırmayalım.

Şimdi gelin, Bîdest ü Bîpâ Mehmed Efendi’yi biraz daha yakından tanıyalım.

Yazının tamamını Yedikıta Dergisi 158. sayısından (Ekim 2021) okuyabilirsiniz.

Ahmet Sarbay

Recent Posts

Balkanlarda Müslüman Kimliğinin Kalbi Deliorman

“Serhaddin ucunda bir gölge, bir dua gibi durur bazı yerler. Deliorman da onlardan biridir; sessiz,…

6 gün ago

Kanuni Sultan Süleyman Han’ın Son Vasiyeti

Cihan hükümdarı Kanuni Sultan Süleyman, son seferinden hemen önce yazdığı vasiyetnamesinde su hizmetinden bahsediyordu…

6 gün ago

Anadolu’da Taşa Kazınmış En Büyük Türkçe Kitabe Taş Vakfiye

Anadolu topraklarında dikilitaş formundaki en büyük Türkçe kitabe, Germiyanoğluları zamanında dikilmiştir. Kütahya’da bulunan kitabe, taş…

6 gün ago

Nizâmülmülk’ün Manevî Dünyası

“Her gün için bir parça ekmeğim ve ibadet edeceğim bir mescidim olsun, bu bana yeter.”

6 gün ago

Marka Şehir Londra

Bir şehir nasıl marka olur? Veya bir şehir nasıl pazarlanır? Bu sorulara en isabetli cevabı,…

6 gün ago

İslâm Şehir Tarihçiliğinin İlkleri

Bu makalemizde İslâm şehirciliğinin ilk dönemlerine ve şehir müelliflerinin ilk misallerine temas edeceğiz…

6 gün ago