Düşman gemilerinin cirit attığı denizlerde cesurca dolaşarak başarılarıyla tarih yazmış bir gemimizdirDemirhisar. Ne var ki, Çanakkale sularının ısındığı günlerde, tam 99 yıl önce yine bir nisan ayında son görevine çıkmıştı. Torpidobot Yunan sularında düşman eline geçmemesi için batırılırken, mürettebatı sekiz yıl sürecek bir trajedi bekliyordu…
Yirminci yüzyıla girerken askerî alandaki yatırımını kara ordularının teçhizatında yoğunlaştıran Osmanlı Devleti, bir boğazlar ve denizler devleti olması hasebiyle denizcilik sahasında da birtakım teşebbüsler ve yatırımlar yapıyordu. Kısa süredir ayak sesleri kuvvetlice duyulmaya başlayan “büyük harp” için iki kritik noktanın, yani Çanakkale ve İstanbul Boğazı’nın ne yapıp edip güçlendirilmesi gerekiyordu. Nitekim Çanakkale’deki büyük hesaplaşmadan senelerce evvel (1897) Sultan İkinci Abdülhamid’in kimyageri Miralay Bongoski Bey, Çanakkale Boğazı’ndan düşman gemilerinin geçmesini engellemek amacıyla mayın döşenmesini teklif etmişti.
Bunun yanında Osmanlı donanmasının gemi ihtiyacını karşılamak için gelişmeler takip edilmekte ve Almanya, İngiltere ve Fransa gibi ülkelere sipariş verilen zırhlılarla donanma güçlendirilmeye çalışmaktaydı.
Yani Osmanlı Devleti büyük savaşa kendini hazırlamaktaydı.
Yazının devamını Yedikıta Dergisi Nisan (68. Sayı 2014) sayısından okuyabilirsiniz.
Kore Savaşı'ndaki Türk askerin disiplin ve dirayeti, Amerikan ordusunun oldukça dikkatini çekmiş ve araştırma konusu…
Roger de Flor... Kimi zaman iyi bir kumandan, kimi zaman bir hain olarak anıldı. Bir…
Tarih kitapları, kar hakkında bilgi verirken daha çok onun olumsuz rolünden bahsederler ve bu konuya…
Şimdi bu dönüşümün ortasında, eski ve yeni Trabzon arasında bir köprü kurarak; anılarımı ve şehri,…
Bazı mürekkepler vardır ki çok iz bıraksalar da kendileri görünmezler. İsimleri satır aralarında gizli kalmış,…
Tarih sahnesinde öyle devirler vardır ki yalnızca kılıçla değil, kalemle de hüküm sürülür. Selçuklu asrı,…