Düşman gemilerinin cirit attığı denizlerde cesurca dolaşarak başarılarıyla tarih yazmış bir gemimizdirDemirhisar. Ne var ki, Çanakkale sularının ısındığı günlerde, tam 99 yıl önce yine bir nisan ayında son görevine çıkmıştı. Torpidobot Yunan sularında düşman eline geçmemesi için batırılırken, mürettebatı sekiz yıl sürecek bir trajedi bekliyordu…
Yirminci yüzyıla girerken askerî alandaki yatırımını kara ordularının teçhizatında yoğunlaştıran Osmanlı Devleti, bir boğazlar ve denizler devleti olması hasebiyle denizcilik sahasında da birtakım teşebbüsler ve yatırımlar yapıyordu. Kısa süredir ayak sesleri kuvvetlice duyulmaya başlayan “büyük harp” için iki kritik noktanın, yani Çanakkale ve İstanbul Boğazı’nın ne yapıp edip güçlendirilmesi gerekiyordu. Nitekim Çanakkale’deki büyük hesaplaşmadan senelerce evvel (1897) Sultan İkinci Abdülhamid’in kimyageri Miralay Bongoski Bey, Çanakkale Boğazı’ndan düşman gemilerinin geçmesini engellemek amacıyla mayın döşenmesini teklif etmişti.
Bunun yanında Osmanlı donanmasının gemi ihtiyacını karşılamak için gelişmeler takip edilmekte ve Almanya, İngiltere ve Fransa gibi ülkelere sipariş verilen zırhlılarla donanma güçlendirilmeye çalışmaktaydı.
Yani Osmanlı Devleti büyük savaşa kendini hazırlamaktaydı.
Yazının devamını Yedikıta Dergisi Nisan (68. Sayı 2014) sayısından okuyabilirsiniz.
Selçuklu sultanlarının Haremeyn’e olan bağlılıkları ve İslâm ümmetine hizmet etme arzusu, her şeyin üzerinde olmuştur.…
Çanakkale’de bir yanda düşmanla göğüs göğüse çarpışılırken, diğer yanda yakıcı sıcak, toz bulutları, sinekler ve…
Bir fotoğraf karesinin arkasında yer alan ifadeler, sadece bir fotoğrafı değil, o ânın içindeki bütün…
Tarihin en kudretli hükümdarlarından biri olan Sultan Süleyman Han’ın uzun ve zaferlerle dolu saltanatı, kudretinin…
Selçuklu döneminde sultanlarla birlikte vezirler ve önde gelen devlet adamları da mukaddes beldelere hizmet etmeyi…
Hac emîrliği, Abbasîler ve Selçuklular devrinde güvenliğin ötesinde siyasî ve dinî otoritenin de sembolü olmuştur.…